Uitspraak 22-012 Ontbinding van een CCR

Een zorginstelling wil de CCR ontbinden omdat er al langere tijd (ruim 2 jaar) een zeer moeizame werkrelatie en weinig vertrouwen is en er cliëntenraadsleden zijn opgestapt. De bestuurder stelt dat de medezeggenschap onder de houding en werkwijze van de (resterende) vier CCR leden te lijden heeft.

De commissie ziet wel in dat er aanzienlijke samenwerkingsproblemen zijn maar stelt ook vast dat de CCR achterbancontact onderhoudt en benut, advies uitbrengt en reageert op instemmingsvragen dus nog wel de medezeggenschapstaken uitoefent en tevens bezig is om ontstane vacatures op te vullen. De commissie geeft geen vervangende toestemming voor het ontbindingsbesluit en doet een aanbeveling voor wat betreft de taakhervatting.

Een zorginstelling wil de CCR ontbinden omdat er al langere tijd (ruim 2 jaar) een zeer moeizame werkrelatie en weinig vertrouwen is en er cliëntenraadsleden zijn opgestapt. De bestuurder stelt dat de medezeggenschap onder de houding en werkwijze van de (resterende) vier CCR leden te lijden heeft.

De commissie ziet wel in dat er aanzienlijke samenwerkingsproblemen zijn maar stelt ook vast dat de CCR achterbancontact onderhoudt en benut, advies uitbrengt en reageert op instemmingsvragen dus nog wel de medezeggenschapstaken uitoefent en tevens bezig is om ontstane vacatures op te vullen. De commissie geeft geen vervangende toestemming voor het ontbindingsbesluit en doet een aanbeveling voor wat betreft de taakhervatting.

Aanmaakdatum: 01-07-2022

Gerelateerde documenten

Uitspraak 24-006 Herhaald verzoek tot ontbinding van een cliëntenraad

De zorginstelling dient een ontbindingsverzoek in met daarbij het verzoek de raad te schorsen als spoedvoorziening. Dit verzoek wordt ingediend 5 dagen voordat er een uitspraak op een al eerder ingediend verzoek is gedaan.

De voorzitter van de LCvV oordeelt dat het nieuwe verzoek niet ontvankelijk is.

Uitspraak 24–005 Ontbinding raad en instemmingsrecht tariefverhoging

Verzoek tot ontbinding van een raad wordt afgewezen (vervolg op uitspraak 24-004). Tevens oordeelt de LCvV dat de zorginstelling niet rechtmatig jegens de raad heeft gehandeld door ondanks dat er geen instemming gegeven is en de nietigheid tijdig is ingeroepen, een tariefverhoging toch in te voeren.

Uitspraak 24–004 Schorsing van een raad

Tussen een clientenraad en diverse gremia (directeur, management, Raad van Toezicht) van een zorginstelling is in korte tijd de samenwerking vastgelopen. De zorginstelling wil overgaan tot ontbinding van de raad en daarop voortuitlopend de raad alvast schorsen/op non-actief stellen en de toegang tot het pand waar zij vergaderen ontzeggen. ..

Uitspraak 23-002 Ontbinding

In een eerdere uitspraak (LCvV 22-014) bepaalde de commissie dat ontbinding van een clientenraad prematuur was omdat mediation en/of coaching als minder ingrijpend alternatief nog beproefd diende te worden. Nadien is gebleken dat de thans nog resterende raadleden enerzijds aangeven wel verder te willen gaan met het ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.