Uitspraak 19-006 Opening en bezetting loge en kiosk

Een zorgaanbieder ziet zich in 2017 vanwege bezuinigingen genoodzaakt om diverse restauratieve voorzieningen op een instellingsterrein te gaan reorganiseren. Met betrekking tot de loge en kiosk van een van de verblijfslocaties wijzigen de plannen in de loop der tijd diverse keren.

De cliëntenraad van deze locatie is van mening dat uiteindelijk de situatie in 2019 niet volgens adviezen en gemaakte afspraken heeft uitgepakt.  De openingstijden zijn wel volgens afspraak maar de bezetting daarbij is onder de maat en dit heeft zijn weerslag op het gebruik van de voorziening. De zorgaanbieder geeft aan al het mogelijke in het werk te stellen om de bezetting op peil te krijgen maar dat het moeilijk is om voldoende hulp van daarvoor benodigde vrijwilligers, reïntegratie- en werkervaringskandidaten te realiseren.

De LCvV overweegt dat de besluitvorming een grillig verloop heeft gekend hetgeen niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de cliëntenraad zal zijn geweest. De zorgaanbieder heeft zich naar oordeel van de commissie wel voldoende ingespannen om de afspraken na te leven. Indien in de huidige constellatie de kwaliteit van de voorziening volgens de cliëntenraad dan toch onder de maat is, dan is volgens de LCvV een gezamenlijk op te stellen verbeterplan, of nieuwe besluitvorming over openingstijden en bezetting aangewezen.

Aanmaakdatum: 19-08-2019

Gerelateerde documenten

Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek
Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Uitspraak 19-010  Informeren cliëntenraad over Wkkgz calamiteitenonderzoek
Uitspraak 19-010 Informeren cliëntenraad over Wkkgz calamiteitenonderzoek

Een zorgaanbieder informeert een lokale cliëntenraad over de voorgenomen uitvoering van een calamiteitenonderzoek naar het overlijden van een cliënt. De cliëntenraad neemt kennis van het plan van aanpak en geeft aan er vanuit te gaan te zijner tijd het onderzoeksrapport te zullen ontvangen. De zorgaanbieder laat vervolgens nadat het ..

Uitspraak 09-001 Reorganisatie / Informatieverstrekking
Uitspraak 09-001 Reorganisatie / Informatieverstrekking

De zorgaanbieder is tot stand gekomen na een fusie. Kort na de fusiedatum verliet één van de vier directeuren zorg de organisatie. De taken van deze directeur zijn verdeeld over de resterende drie directeuren zorg. In ieder geval vooralsnog wordt geen nieuwe directeur zorg benoemd. Voorts is een directeur ..

Uitspraak 09-007 Informatieverstrekking over kandidaat-directeur
Uitspraak 09-007 Informatieverstrekking over kandidaat-directeur

De raad van toezicht wil een nieuwe algemeen directeur benoemen. De cliëntenraden hebben over deze benoeming een positief advies gegeven. Daarna ontvingen de cliëntenraden, uit anonieme bron, informatie over de stand van zaken bij de uitvoering van een reorganisatie van de organisatie waaraan de beoogde algemeen directeur leiding gaf. ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.