Uitspraak 22-015 Geschil tussen cliëntenraden

Tussen (de voorzitters van) twee clientenraden is een onderling geschil ontstaan. Een van de raden verwijt de bestuursvoorzitter in reactie op dit geschil niet redellijk danwel niet zorgvuldig te hebben opgetreden.

De commissie constateert dat de medezeggenschapsregeling voor deze organisatie geen regeling bevat over hoe te handelen bij onderlinge/interne fricties en dat het soms aan te raden is hierover wel vooraf afspraken met elkaar te maken. De bestuurder heeft volgens de commissie niet onredelijk of onzorgvuldig gehandeld.

Tussen (de voorzitters van) twee clientenraden is een onderling geschil ontstaan. Een van de raden verwijt de bestuursvoorzitter in reactie op dit geschil niet redellijk danwel niet zorgvuldig te hebben opgetreden.

De commissie constateert dat de medezeggenschapsregeling voor deze organisatie geen regeling bevat over hoe te handelen bij onderlinge/interne fricties en dat het soms aan te raden is hierover wel vooraf afspraken met elkaar te maken. De bestuurder heeft volgens de commissie niet onredelijk of onzorgvuldig gehandeld.

Aanmaakdatum: 28-07-2022

Gerelateerde documenten

Uitspraak 21-009 Commissie niet bevoegd

De commissie is niet bevoegd een uitspraak te doen op een verzoek dat niet afkomstig is van een cliëntenraad. Bemiddeling kan alleen als alle betrokken partijen daarmee instemmen.

Uitspraak 24–002 Adviesrecht over begroting

Een lokale cliëntenraad stelt adviesrecht over de begroting te hebben terwijl de zorgaanbieder stelt dat dit recht bij de centrale cliëntenraad ligt. De voorzitter van de lokale cliëntenraad betwist de medezeggenschapsregeling waarin dit is vastgelegd en stelt dat de handtekening die onder het door de zorgaanbieder getoonde exemplaar van ..

Uitspraak 21-008 Commissie niet bevoegd

De commissie is niet bevoegd een uitspraak te doen op een verzoek dat niet afkomstig is van een cliëntenraad. Bemiddeling kan alleen als alle betrokken partijen daarmee instemmen.

Uitspraak 24–009 Dubbele advies- en instemmingsaanvragen
 
Een zorgaanbieder heeft een gelaagde en duale medezeggenschapsstructuur. Er is zowel medezeggenschap in clientenraden als in vertegenwoordigersraden, en daarnaast op centraal en decentraal niveau. In een nieuwe medezeggenschapsregeling wil de zorgaanbieder opnemen dat alle advies en instemingsaanvragen aan de CCR-en zullen worden voorgelegd. Daardoor zal bij ook bij onderwerpen ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.